Jaarverslag 2014

In het verleden werd er op de ALV altijd een jaarverslag gepresenteerd door het bestuur. Daarin werden de activiteiten en bijzonderheden van het afgelopen jaar vermeld. Met de komst van onze nieuwe website waarop alles wat het vermelden waard is al wordt beschreven, was het bestuur ervan overtuigd dat iedereen die informatie al tot zich genomen had.

Tijdens de ALV meldde enkele leden (oud secretarissen) echter dat er een jaarverslag gemaakt moet worden omdat we zijn ingeschreven bij de kamer van koophandel. Dat was nieuw voor ons.

Omdat de KvK blijkbaar zo’n verslag oplegt zijn we gaan kijken wat er dan volgens de KvK in moet staan. Want die zijn vast niet geïnteresseerd in onze activiteiten.

De KvK schrijft voor dat alle bedrijven een financieel jaarverslag indienen. Deze verplichting geldt ook voor verenigingen die in twee opeen volgende jaren, meer dan 4,4 miljoen omzet draaien. Nou zijn we best een grote vereniging met een groeiende omzet, maar die grens halen we nog net niet. 🙂

Bovenstaande informatie was tijdens de ALV nog niet bekend, vandaar dat werd toegezegd ‘onze fout’ te herstellen door alsnog een jaarverslag over het verenigingsjaar te 2014 te produceren en toe te sturen.

Het jaarverslag 2014

We zijn het jaar 2014 begonnen met onze eerste clubmeeting op 18 februari, de algemene ledenvergadering. Het was vanouds gezellig en doorspekt met enkele roerige discussies. Het ging onder andere over de snelheid, zoals bijna jaarlijks en een andere discussie ging over het steunende lidmaatschap. Daar stond niets over in het huishoudelijk reglement, dus dat ging mooi niet door. Het ene steunende lid die zich als zodanig had aangemeld moest noodgedwongen gewoon lid blijven.

Daarna hebben we op 9 maart een openingsrit gereden met meer dan 40 leden!! Dat moet bijna een record zijn. In ieder geval was het een aanslag op de begroting van de penningmeester. De groepsfoto bij de Vitaminetuin voor de deur, werd gemaakt door een fotograaf die steeds verder achteruit liep. Aangekomen bij de overkant van de straat had hij iedereen in beeld en kon de foto gemaakt worden. Het jaar daarvoor was het bitterkoud en stonden we met 18 leden aan de start. Ga er maar aan staan met je begroting. In de Kluis werd de openingstocht ook meteen weer afgesloten met een hapje en een drankje, zodat de verbruikte calorieën ruimschoots werden aangevuld. Fiets je om wat aan je overgewicht te doen? Dan kun je bij deze 2e clubmeeting dus beter thuis blijven. 🙂

In de rest van het jaar hebben we het jaarprogramma gevolgd wat vol stond met prachtige tochten. We bedanken de voorrijders en de tochtencommissie voor hun inzet om dat allemaal voor elkaar te krijgen. Chapeau jullie mogen blijven!! En dat doen ze ook.

Uiteraard ging niet alles van een leien dakje. Zo waren er de nodige valpartijen en andere ongelukjes waardoor de commissie Lief & Leed regelmatig moest uitrukken met fruitschaaltjes en kaarten met allerlei wensen. Van beterschap tot gefeliciteerd en alles wat er tussenin zit. Goed werk mannen! Ook jullie mogen blijven. En zij doen dat ook.

Op de eerste zaterdag in september wordt steevast de verjaardag van TC Vlijmen gevierd. Op zaterdagochtend werd er dan ook als vanouds verzameld bij de visvijver. Na een korte toespraak van de voorzitter gingen we per fiets naar het centrum van Den-Bosch. Te voet gingen we vervolgens naar het VVV alwaar er twee gidsen stonden te wachten die ons al het moois en interessante dingen van het centrum lieten zien en hier nog heel mooi over konden vertellen ook. Dit werd uiteraard afgesloten met koffie en een Bosche bol en voor de liefhebbers een eerste alcoholische versnapering. Op de fiets ging heel het gezelschap vervolgens weer richting Vlijmen alwaar in de Burg. v/d Venstraat de feestlocatie al geheel in orde was gemaakt voor een overheerlijke barbecue en de nodige drankjes met gezellige muziek. Dit spektakel duurde tot in de kleine uurtjes en iedereen ging voldaan en uitermate tevreden weer huiswaarts. De volgende dag is er door menig enthousiaste feestganger vervolgens alles weer in de oude staat hersteld zodat ook de familie van Zon weer een opgeruimd perceel hadden. De organisatie en de familie van Zon wederom bedankt voor de fantastische dag.

Onze ATB VTT wordt al jaren georganiseerd op de tweede zondag in november, in 2014 viel dat op 9 november. In tegenstelling tot het jaar daarvoor was het prachtig weer. Bovendien hadden we dank zij de inspanningen van Bert (die toen nog secretaris was) twee sterren voor onze rit staan. Het gevolg was dat onze tocht, die normaal gesproken al goed bezocht werd, een record aantal deelnemers te verwerken kreeg. Aan de inschrijftafels ontstond een zodanig lange rij, dat een aantal deelnemers besloot zwart te gaan rijden. Dat wordt dus één van de verbeterpunten voor 2015. Andere verbeterpunten waren er ook. We zaten namelijk in de race om 3 sterren te krijgen. Twee controleurs van de NTFU hebben incognito onze rit gereden en constateerde 3 minpuntjes waarvan er één wel heel makkelijk te voorkomen was.

• De tijd waarop de finish mag sluiten moet berekend worden met de formule; eindtijd =
    Laatste starttijd + (langste route / gemiddelde snelheid van 15 Km/u) + 1:00 uur.
    Dus           10:00 + (        50 km     /                                             15 Km/u) + 1:00 uur.
    Dus           10:00 +                       3:20                                                           + 1:00 = 14:20 uur.
    Om 14:20 mocht de finish pas sluiten ipv 13:00 uur.
  • De routes moeten door borden verdeeld zijn in zones van max 5Km waarop te zien is op welke route en op welke afstand je zit. En die stonden er ook, maar de controleurs hebben er enkele gemist. Volgende keer tekenen we bezwaar aan. Dat kan binnen 6 weken.
  • Het laatste punt is de ontbrekende douche.

Deze opmerkingen van de controleurs staan op volgorde van belangrijkheid. Als de eindtijd goed vermeld wordt dan zijn we er al. En de zone verdeling van de route dat moet een foutje van de controleurs zijn, kan niet anders. Dus die drie sterren komen eraan!!

Bijkomend voordeel van de enorme opkomst (1058 deelnemers) was uiteraard de netto winst voor TC Vlijmen, waardoor de uitgaven aan de nieuwe helmen en aan de openingstocht ruimschoots gedekt konden worden.

Een laatste punt is de overgang van onze fietskleding naar sponsorkleding. Daar heeft niemand iets van gemerkt, behalve dat er bij Kees vd Water een tenue gepast moest worden. Achter de schermen is er echter veel werk verzet door het bestuur, met name door Mark onze PR man. Bij de openingstocht van 2015 hopen we allemaal in het nieuwe tenue te rijden!

Het bestuur TC Vlijmen