Soms zit het mee en soms? (dus niet)
Vanmiddag weer op avontuur met de oude garde, waar ik overigens ook bij hoor.
Is het meestal veel van het zelfde, de laatste week worden we telkens weer verrast.
Zo’n dag is het vandaag dus. Bij het vertrek thuis merk ik het al. De bloesemlucht komt van alle kanten op mij af, droge lucht vandaag! Dus veel pollen, en dus hooikoorts. Over een uur wordt het behelpen. Maar het fietsvirus is sterker dan de hooikoorts, dus op naar de start. Met 5 man op pad vandaag. H.R. is ondanks het mooie weer niet komen opdagen. Hij zal vandaag wel niet voldoende rendement kunnen halen, met dergelijke initialen ben je nl. wettelijk verplicht minimaal 107% rendement te halen. Dat zit er kennelijk vandaag niet in.
Om de beruchte brug over de sluis van de Bossche Sloot te vermijden rijden we nu langs het kanaal richting Drunen, om dan via de Duinen richting Oisterwijk te rijden. Sinds een tijdje staan er weer van die verrekte paaltjes op het fietspad langs het kanaal. Het nut ontgaat mij. Het levert alleen maar extra gevaar op. Ik kom hier al ‘eeuwen’ over dit pad, vooral toen ik naar mijn werk fietste, jarenlang elke dag, zomer en winter. Ik ben daar nog nooit een auto tegengekomen, ook niet toen er geen paaltjes stonden. Laten wij met zijn allen de gemeente berichten dat die paaltjes weg kunnen. Stuur allemaal een mailtje naar info@Heusden.nl, misschien als wij dat allemaal doen, het iets gaat opleveren.
Als wij, het is druk in de Duinen vanwege de vakantie, net voorbij de Rustende Jager zijn gekomen moeten wij stoppen. J vd D heeft een lekke band. Zou er toch nog een mug zijn achter gebleven van vorige week? Gelukkig staat er een bankje bij de plek waar wij stoppen, en enkele mannen kunnen nu daar van hun welverdiende rust gaan genieten. Eerst maar eens goed controleren of er niets in de buitenband zit. Dan nieuwe binnenband erin en pompen maar. J B met zijn magische cilinders zit ergens in Italië, dus het is handmatig pompen geblazen. Ik gebruik nog steeds die ouderwetse lange pomp, die in het frame past, en dat gaat meestal prima. Nu lijkt het of de band niet hard genoeg wordt, J vd D neemt het werk van mij over. Ik heb dan al een bang vermoeden. Als wij weg willen rijden, staat de band weer behoorlijk slap. Herhaling van zetten dus.
Nu wordt de buitenband met uiterste precisie gecontroleerd, binnenstebuiten gekeerd. Niets zal aan ons ontsnappen, geen steentje, geen draadje en zelfs geen mug. Een vrouwenarts zou het ons niet kunnen verbeteren. Dan weer een andere band erin. En pompen maar. Nu blijft hij Viagra hard, we kunnen verder. Volgens J vd D is de band nu zo hard dat het wiel niet meer in het frame past. Naar als het wiel er op de jusite manier wordt ingestoken kunnen we verder. Als wij net voor Moergestel afslaan, slaat het pechduiveltje weer toe. J vd D heeft weer lek. Ik weet nu hoe een duizendpoot zich voelt als hij schone sokken moet aantrekken. Ondanks weer uitgevoerde controles hebben we er geen vertrouwen in dat het nog goed komt. Voordeel van met een groep rijden, Jvd D kan een reserve buitenband en een binnenband lenen. Nu maar hopen dat er verder niks meer mis gaat. Op naar de koffie. Onder de koffie weer wereldproblemen besproken zoals waar kun je het beste nieuwe banden kopen. Ga eens kijken bij Mantel in den Bosch, geweldig aanbod ook van banden. Maar hoe zit het met de service als je een nieuwe fiets koopt? Vroeger ging ik voor de club banden kopen bij Hopmans in Bergen op Zoom, ik kwam er toch langs voor mijn werk. Daar lagen ze toen, manshoog, opgestapeld voor een zodanige lage prijs, dat een kennis van mij er zijn fietsenmaker er zijn inkopen zag doen! Contnental Grand Prix voor, ik meen, 11 gulden per stuk.
Nu snel weer naar huis want we hebben veel tijd verloren en J de W moet om 5 uur aan tafel. En zelfs dat lukt nog.
Helaas moeten wij toch nog over dat verdomde brugje. Voor sommige van ons begint dat brugje een obsessie te worden. De hooikoorts heb ik overleefd, de volgende keer zonder lekke banden?
Bert M
Geef een reactie